SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

TAHARA BAHSİ

<< 23 >>

بَاب الْبَوْلِ قَائِمًا

12. Ayakta Küçük Abdest Bozmak

 

حَدَّثَنَا حَفْصُ بْنُ عُمَرَ وَمُسْلِمُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ قَالَا حَدَّثَنَا شُعْبَةُ ح    و حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ وَهَذَا لَفْظُ حَفْصٍ عَنْ سُلَيْمَانَ عَنْ أَبِي وَائِلٍ عَنْ حُذَيْفَةَ قَالَ أَتَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُبَاطَةَ قَوْمٍ فَبَالَ قَائِمًا ثُمَّ دَعَا بِمَاءٍ فَمَسَحَ عَلَى خُفَّيْهِ قَالَ أَبُو دَاوُد قَالَ مُسَدَّدٌ قَالَ فَذَهَبْتُ أَتَبَاعَدُ فَدَعَانِي حَتَّى كُنْتُ عِنْدَ عَقِبِهِ

 

Huzeyfe (r.a.)’dan; şöyle demiştir: "Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem bir kavmin çöplüğüne geldi, ayakta küçük abdest bozdu ve su istedi. (O su ile abdest aldı. Sıra ayaklarına gelince) mestlerinin üzerine mesh yaptı."

 

Ebu Davud der ki: Müsedded'in bildirdiğine göre Huzeyfe (r.a.) demiştir ki ben, Nebi s.a.v.'in abdest bozarken yalnız kalmak isteyeceğini düşünerek oradan uzaklaşmak istediğimde, Resulullah beni çağırdı. Ben de hemen arkasında (Resulüllah'a sütre olması için) durdum."

 

 

Diğer tahric: Buhari vudu; Müslim, tahare, Tirmizî tahare, Nesai, tahare, İbn Mace,tahare, Darimi, vudu  Ahmed b. Hanbel

 

AÇIKLAMA:     Nebi Efendimizin ayakta abdest bozuşunun sebebi üzerinde alimler ihtilaf etmişlerdir

 

İmam Şafii hazretlerine göre bunun sebebi şudur: Araplar bel ağrısından dolayı ayakta bevl ederlerdi. Belki de Nebi s.a.v.'dede böyle bir ağrı vardı (onun için ayakta abdest bozmuştu.)

 

Bu konuda şöyle diyenler de vardır: Çöplük, necaset mahalli olduğu için oturmaya müsaid değildi. Bundan dolayı Resul-i Ekrem, devamlı oturarak küçük abdest bozması adet-i seniyyeleri olduğu halde böyle ayakta bevl etti. Fakat sidiğin sıçramayacağı yerlerde ayakta bevl etmenin caiz olduğunu göstermek için böyle hareket etmiş olması ihtimali daha da kuvvetlidir.

 

İbn-i Hacer el-Askalani'nin Fethu'l-Bari’de beyan ettiğine göre Ebu Avane ve İbn Şahin Hz. Aişe'den gelen şu hadislerle ayakta bevl etmenin neshedildiğine hükmetmişlerdir:

 

"Resul-i Ekrem (s.a.v.) Kur'an kendisine nazil olalı'dan beri, hiç ayakta bevletmemiştir."

 

"Kim size Resul-i Ekrem ayakta bevletti derse, inanmayın,- o ancak oturarak bevlederdi." [İbn Mace, tahare; Tirmizî, tahare; Nesai tahare]

 

Fakat gerçekte bu hadisin neshedildiği kanaati yanlıştır. Çünkü Hz. Aişe, Resulullah'ın sadece evdeki halini bilir. Halbuki sahabinin büyüklerinden Hz. Huzeyfe'nin şehadetine göre Allah Resulü Medine'de bir çöplükte ayakta küçük abdest bozmuştur. Keza Hz. Ali Hz. Ömer ve Hz. Zeyd b. Sabit'in de ayakta bevl ettikleri sabittir. Bütün bu durumlar ayakta bevletmenin mekruh olduğunu fakat sidik çisentisinden emin olunduğu zaman kerahetsiz olarak caiz olduğunu gösterir. Hanefi ve Şafii fakihlerinin görüşü de budur.

 

Nitekim Resul-i Ekrem'den bu hususta herhangi bir yasaklama duyulmamıştır.

 

Tirmizi'nin Cami'inde beyanına göre alimlerden bir kısmı ayakta bevletmeye izin vermişlerdir. Bu hususta nehy, haram ifade etmeyip ibaha ifade eder. Darimi Sünen'inde ayakta bevletmenin mekruh olduğunu bilmediğini söylemektedir.

 

Nevevi, "Alimler, Hz. Aişe hadisine istinaden, "ayakta bevletmek mekruhtur" demişlerse de, bu kerahetten muradın kerahet-i tenzihiyye olduğuna, bir özürden dolayı ayakta bevletmekte ise, herhangi bir sakınca bulunmadığına hükmetmişlerdir" der.

 

İbn Mes'ud, Şa'bi ve İbrahim b. Sa'd ayakta bevl etmeyi kerih görürler, ayakta bevl edenin şahitliğini kabul etmezlerdi. İbn Munzir: "Ayakta bevl etmek her ne kadar mübahsa da oturarak bevl etmek bana daha hoş geliyor" derdi.

 

İmam Malik, tenha bir yerde ayakta bevl etmekte bir sakınca görmemiş "aksi takdirde mekruhtur" demiştir.

 

Sonuç olarak ayakta bevletmek, Hanbeli mezhebinde mubah, Malikilere göre sıçrama ihtimali yoksa caiz, aksi takdirde mekruhtur. Alimlerin çoğu "özürsüz olarak ayakta bevletmek mekruhtur, ancak buradaki kerahet tenzihi kerahettir” demişlerdir. Nevevi'nin ve Bezlu'l-mechud yazarının açıklamalarına göre Hanefilerin görüşü de budur.

 

Oturarak bevletmek sidik torbasını boşaltmayı kolaylaştırır, sidik torbasında, idrar yollarında yada zekerde idrar kalması bevl'den sonra artan idrarın kişi'nin üstüne bulaşmasına sebep olur.